Boží syn v zaplivané knajpě.

jak bychom se dívali na člověka, který chodí po místních hospodách čtvrté cenové kategorie a setkává se tam s bezdomovci, prostitutkami, zkrátka nejrůznějšími lidmi, kterými ostatní opovrhují, příslušníky místního podsvětí. 

Kázání na 11. 9. 2016

Biblická čtení: Exodus 32, 1. 7 - 14; 1. Timoteovy1, 12 - 17; Lukáš 15, 1 - 10

Biblická čtení je možno přečíst si zde: http://www.biblenet.cz/

Milé sestry milý bratři,

            jak bychom se dívali na člověka, který chodí po místních hospodách čtvrté cenové kategorie a setkává se tam s bezdomovci,  prostitutkami,zkrátka nejrůznějšími lidmi, kterými ostatní opovrhují, příslušníky místního podsvětí. Pojí s nimi, popije nějakou tu skleničku? Něco takového podle dnešního evangelijního příběhu vyčítali Ježíšovi. Jí a pije s hříšníky. Jíst a pít s někým, to byl v Ježíšových dobách znak nejužšího společenství. On se jim staví na roveň. Lidé v té době měli za to, že svoji domnělou zbožnost a svatost ukážou tím, že se takovýmto lidem budou vyhýbat.

            A teď přichází nějaký potulný rabín, který zběhl z řemesla a tuto zásadu, na které si tak zakládali, úplně odmítá.

            Špatná společnost kazí mravy, mohl by někdo namítnout. Ano některým lidem je potřeba se vyhnout. Ovšem tady se dostáváme k tomu, co je to vlastně špatná společnost.      V evangeliu jsou zmíněni celníci. Ano to vlastně byli kolaboranti s římskou mocí. Vybírali poplatky a to, co si vydělali navíc, si mohli ponechat. Takže vybírali mnohem víc, než měli. Pro svůj styk s pohany byli pro židy nečistí. Hříšníkem pro tehdejší lidi mohl být i jen ten, kdo byl nemocný, kdo měl nějakého příbuzného žijícího nenáležitým způsobem života. A tehdejší společnost jim to dávala velice ráda najevo. Lidé si často rádi dodají vědomí nadřazenosti a sebespravedlnosti tím, že poukazují na chyby druhých.

             Ježíš se k nikomu takto nechoval. Nedělal rozdíly mezi lidmi. Bylo mu cizí to, co tak často vidíme kolem sebe a na čemž mnozí vytloukají i politický kapitál - stavění přehrad mezi lidmi, hledání vnějšího nepřítele, xenofobie. A proto není divu, že k němu takový lidé chodili.                      Co je to vlastně slušná, lepší společnost? Každý z nás má různou startovní pozici. Není naší zásluhou, že jsme se narodili do slušné rodiny, láskyplného podnětného prostředí. Mnohdy ten, kdo se nám zdá jako zkažený, nepříjemný člověk, ušel ve své práci na sobě mnohem delší cestu.

             Může být naopak opravdu nepříjemné ocitnout se mezi lidmi, kteří dodržují různá psaná, nepsaná, nevyřčená pravidla a pěstují svůj domnělý pocit nadřazenosti. V takové společnosti je cítit tíseň, strach - jen abych se neshodil, jen abych se pořád choval a vypadal na úrovni. A hlavně aby nepřišel někdo jiný, kdo do určité vrstvy, kasty nepatří. Nejvíc ničí životy druhých lidí ti, kdo jsou „ na úrovni“, a přitom jsou sobečtí a sebestřední.

            Prostě lpění, lpění na sobě samém, na své pověsti, úrovni, přijetí. Ono se to stává lidem božstvem. Podobně jako v onom příběhu z biblické knihy exodus, který jsme dnes četli.  Lidé mají rádi něco hmatatelného, něco na co si mohou sáhnout. Místo záhadného Boha, kterého nemáme v rukou, který nás překvapuje, máme raději svoje postavení, svůj výkon, Tak jako si lidé pod horou Sinaj zhotovili zlaté tele, tak i dnes se lidé klanějí tomu, co je jim blízké. A tak lidé dávají raději přednost svým výtvorům před Bohem skutečným, který je chce obdarovat a osvobodit. A tím výtvorem je i to, o čem si lidé myslí, že jim to dodá pocit důležitosti, zásluh, přijetí. Tak se lidé připravují o zdroj úžasu, radosti, vděčnosti, který je tu od počátku. Tak jako tehdy, tak i dnes se lidé klaní modlám. A modlám majetku, úspěchu a moci jsou obětovány lidské oběti.

            A když se náhodou stane, že se objeví někdo, kdo pracně vybudované jistoty zpochybňuje, nastává střet. A apoštol Pavel v dnešním druhém čtení, v první epištole Timoteovi, mluví o tom, že jeho domnělá horlivost pro Boha bylo vlastně rouhačství, násilnictví, že vlastně nevěděl, co dělá. Místo hájení Boha, hájil něčí představy a stavěl se proti Bohu, který chce zachraňovat. Bůh chce zachraňovat a ti, kdo hájí svoje domnělé postavení, zásluhy, samoúčelné tradice, tak ti ničí. Stavějí mezi lidmi další a další bariéry.

            Ježíš sděluje, že Bůh chce zachraňovat. Má zájem o každého jednotlivého člověka. Všichni jsme hříšníci, lidé, kteří potřebují zachránit z lpění na falešných jistotách a představách. Rozdíl je jenom v tom, že někdo si to uvědomuje a někdo ne.

            A tak přijměme tuto jedinečnou osvobozující možnost a být milovaným Božím dítětem, nechat si otevřít oči a srdce pro všechny jeho dary, které od začátku máme a žasnout. Je to cesta ke svobodě, vděčnosti a radosti. Od toho se může odvíjet vyrovnání se se vším, co ničí život náš i životy našich bližních.

Amen

 

 

Autor: Marek Ryšánek | úterý 13.9.2016 10:44 | karma článku: 13,90 | přečteno: 429x
  • Další články autora

Marek Ryšánek

Učedníci jdou rybařit - povelikonoční návrat do všedních dnů.

V dnešním příběhu z evangelia se setkáváme s učedníky, kteří po prožitých dramatických událostech se zkoušejí znova vrátit do života. Hlavně začít něco dělat. Ono už to nějak dál půjde, směr se nakonec najde.

16.4.2024 v 23:38 | Karma: 6,32 | Přečteno: 208x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Kristus vstupuje zavřenýmy dveřmi - Druhá neděle velikonoční.

Ježíš byl ukřižován a byl pohřben. Ale v neděli ráno byl hrob nalezen prázdný. Ježíšovo tělo je pryč. Prý byl vzkříšen. Tomu ale nikdo nevěří. Je neděle večer, dva dny po pátku, kdy Ježíš zemřel.

10.4.2024 v 18:16 | Karma: 7,43 | Přečteno: 289x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma: 6,48 | Přečteno: 241x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Vztah s Bohem - Obchod nebo svoboda?

žijeme ve společnosti, kde jsou víra a náboženství považovány za něco, co člověka zotročuje a brání mu v rozvoji jeho osobnosti. Kazatelé a faráři jsou považováni za tmáře, kteří pletou lidem hlavy.

6.3.2024 v 20:03 | Karma: 6,70 | Přečteno: 282x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

První neděle postní - svoboda od zvířat v nás.

vstoupili jsme do postního období. V něm si připomínáme, jaké zápasy náš život doprovázejí, pokud chceme, aby byl plodný a naplněný.Půst se dá definovat jako zřeknutí se čehokoliv, co je v mém životě postradatelné, zbytečné...

19.2.2024 v 19:13 | Karma: 7,22 | Přečteno: 234x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Odkud byla Ježíšova moc? Boj s démony v nás.

V dnešním evangelijním čtení jsme slyšeli o tom, že Ježíš vešel do synagogy v Kafarnau. A lidé žasnou. Tento vlastně ještě mladý muž, syn tesařův, učí jako ten, kdo má moc.

29.1.2024 v 18:48 | Karma: 10,48 | Přečteno: 440x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

První neděle postní - Nechtěl být šéfem zeměkoule.

Kdysi jsem četl myšlenku, že postní období je obdobím radostným. Co si pod tím představit? Vždyť s postním obdobím máme spojeny především odříkání a zápas s pokušením. Ano, pokušení a zápasy náš život doprovázejí.

26.2.2023 v 20:14 | Karma: 8,07 | Přečteno: 271x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

O různých králích - poslední neděle církevního roku

... různé tradice mají pro tuto neděli různé názvy. Ale tyto důrazy se dají spojit. Všechny mají na mysli to, abychom si na konci životního období připomenuli co je nejdůležitější, co opravdu přetrvá.

21.11.2021 v 16:51 | Karma: 9,06 | Přečteno: 348x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Když se porouchá auto na vesnici...zažijete i něco pěkného?

Před rokem jsme se z centra okresního města přestěhovali do malé, odlehlé vesnice. Docela jsem se té změny obával. Těšil jsem se na klid, blízkost přírody. Na co jsem se netěšil bylo to, že budeme mnohem více závislí na autě.

9.11.2021 v 19:22 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1086x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Dušičky - stále jsou naši mrtví s námi....

Podzim, dušičkový čas, blížící se konec církevního roku a začátek adventu nám ukazují, že vše má svůj počátek i konec. I náš život. Na tento čas připadá svátek zesnulých.

2.11.2021 v 20:05 | Karma: 12,08 | Přečteno: 462x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Můj syn ztratil klíče. A bylo to fajn….Setkání s anděly?

V jedné staré písni se zpívá: „ Je těžké brát věci tak jaké jsou, ale jinak to nejde...“ Nedávno jsem si na tento text vzpomněl při jedné drobné nepříjemné epizodě. Ta mi kupodivu poskytla čas naplněný nádhernými zážitky.

31.10.2021 v 19:38 | Karma: 20,07 | Přečteno: 609x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Nasycení pěti tisíců? Ano, ale trochu jinak...

Bůh je v písmu svatém představován jako dobrý pastýř, který se stará o své věrné. I v jednom z nedávných čtení z kazatelského plánu jsme četli, že Ježíšovi bylo líto lidí, kteří jej následovali do pustiny.

28.7.2021 v 19:35 | Karma: 12,67 | Přečteno: 454x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Návod k životu u Ivety Bartošové? Kupodivu ano.

Při jízdě autem slyším píseň Ivety Bartošové. Zpívá v ní:“ ...tichá píseň zní....modlitbě stromů naslouchání...posedlá svůj den žít“. Někdy uslyším něco krásného a smysluplného tam, kde bych to opravdu nečekal

26.7.2021 v 19:19 | Karma: 13,25 | Přečteno: 653x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Není pastýř jako pastýř !

První část dnešního evangelijního čtení se odehrává v pustině. Ježíš tam odjíždí s učedníky, aby si odpočinul a probral s nimi po jejich návratu, co všechno prožili. Ale i tam za ním lidé přišli. Ježíš je neodhání. Je tu pro ně.

18.7.2021 v 16:08 | Karma: 7,09 | Přečteno: 252x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Pluješ bouří?

V našem dnešním textu se Ježíšovi učedníci ocitají v bouři na moři. Následují svého Pána. Následování Krista zkrátka člověka může přivést do nebezpečných situací.

20.6.2021 v 13:24 | Karma: 5,73 | Přečteno: 211x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Za dobrotu na žebrotu? I přesto do toho jděte!

v dnešním evangelijním čtení máme zachyceno svědectví o tom, že se Ježíš ve svém veřejném působení setkával jak s velikým zájmem a popularitou, tak i s nepochopením a odmítnutím. Výjimkou nebyli ani jeho nejbližší.

7.6.2021 v 17:32 | Karma: 6,99 | Přečteno: 304x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Trojiční neděle - Bůh jako sebevydávající se láska

Dnešní evangelijní příběh se odehrává v noci. V noci přichází hledající Nikodém za Ježíšem. To symbolizuje situace, které zažívám mnohokrát i já sám. Noc a temnota, to je obrazné vyjádření situace, ve které žijí mnozí současníci

30.5.2021 v 11:50 | Karma: 8,53 | Přečteno: 245x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Letnice - šok z lásky.

Co se to stalo před téměř dvěma tisíci lety v Jeruzalémě? O čem nám vyprávějí obrazy o vylití Ducha svatého? Malá skupinka následovníků rabiho Ješui z Nazareta byla zavřená v hrůze z toho, co se stalo za dveřmi.

23.5.2021 v 9:54 | Karma: 8,67 | Přečteno: 333x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Nanebevstoupení - to divné slovo.

Je známá věta, kterou pronesl první člověk ve vesmíru, Jurij Gagarin, po návratu na zem. Nikde jsem tam Boha neviděl. Chtěl tím říci, že veškeré představy lidí o nebi, o tom, kde je Bůh, jsou mylné.

17.5.2021 v 15:52 | Karma: 5,00 | Přečteno: 293x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Sláva a smrt v několika dnech - před velikonocemi.

nádherně, triumfálně znějí dnešní slova z evangelia podle Marka. Ježíše vítají davy. Vzdávají mu královské pocty. Klanějí se mu. Ukazují mu, že chtějí, aby právě on jim vládl. Ježíš vjíždí do Jeruzaléma.

1.4.2021 v 9:23 | Karma: 6,74 | Přečteno: 237x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 251
  • Celková karma 7,44
  • Průměrná čtenost 285x
Potulný kazatel, který je vděčný za každý aktivně prožitý den, snaží se dávat formám obsah, hledat cestu k smysluplnému životu.

Otec 5 dětí.

Seznam rubrik