Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co s břemeny?

12. 07. 2017 21:03:51
jedna z velmi podnětných knih, „Nevyšlapanou cestou“ od amerického psychoterapeuta Scotta Pecka začíná slovy: „ Život je těžký.“ ...Když to pochopíme a přijmeme, přestane nás to tolik trápit.

Kázání na 9. 7. 2017

Biblická čtení: Zacharjáš 9, 9 - 12; Římanům 7, 15 25; Matouš 11, 25 - 30

, jedna z velmi podnětných knih, „Nevyšlapanou cestou“ od amerického psychoterapeuta Scotta Pecka začíná slovy: „ Život je těžký.“ Autor pokračuje tím, že čtenářům sděluje, že je potřeba to tak vzít. Když to pochopíme a přijmeme, přestane nás to tolik trápit.

Když jsem se před lety probudil na anesteziologicko - resuscitačním oddělení v nemocnici, bylo první, co si pamatuji to, že se mě můj otec zeptal: „ Je to těžké, že.“ A já, protože jsem si nebyl vědom svého život ohrožujícího stavu, jsem mu hrdě odpověděl: „ A kdo to má dnes lehké.“ A do té doby, když se bavíme o nějakých složitostech života, často se na mě můj otec obrátí a významně pronese: „ A kdo to má dnes lehké, že.“ A oba se usmějeme.

Problémy a těžkosti jsou v životě spíše pravidlem. Jsme vlastně velmi křehcí tvorové, s omezeným množstvím sil a schopností. A často sami sobě a také sobě navzájem ničíme život, když se domníváme, že musíme toho, či onoho dosáhnout, to či ono mít, jinak nebudeme šťastni. Břemenem se pro nás stávají vztahy s druhými lidmi, když na druhé klademe nesmyslné požadavky, vyžadujeme, aby naplňovali naše očekávání. Žijeme v obavách z budoucnosti. Trápíme se tím, co jsme v minulosti prožili a už to nezměníme. A to vytváří v našem nitru chaos, hluk lomoz. Takže se stáváme sami sobě břemenem.

Jak z toho ven? Nástrojem k tomu může být mimo jiné i náboženství. Pomocí něj se lidé snažili a snaží formulovat, o co v životě vlastně jde, jaký je jeho smysl. Židé ve svých posvátných spisech, které dnes nazýváme Starý zákon, vlastně hledali odpověď na to, jak žít, když se realita života stává neunesitelnou, když se zdá, že žádná naděje není, že vše končí. K čemu došli? Na to odpovídá výstižně vrcholná výpověď knihy kazatel: „Viděl jsem lopotu, kterou Bůh uložil lidským synům, a tak se lopotí. On všechno učinil krásně a v pravý čas, lidem dal do srdce i touhu po věčnosti, jenže člověk nevystihne začátek ani konec díla, jež Bůh koná. Poznal jsem, že není pro něho nic lepšího, než se radovat a konat v životě dobro. A tak je tomu s každým člověkem: to, že jí a pije a okusí při veškerém svém pachtění dobrých věcí, je dar Boží.“ Kazatel nám říká - nevystihneme, nevíme. Máme být vděční - radovat se. Konat dobro -tedy milovat nezištnou láskou své bližní. Nemít nároky. Je nám toho mnoho dáno. Nemáme nic, co bychom nedostali. A máme si toho být vědomi. No, jenže lidé mají tu hloupou tendenci ukázat, že jsou něco víc. A tak tato cesta ke svobodě a vděčnosti, k smysluplnému životu svedla lidi, kteří chtěli ukázat, jak jsou schopní a výkonní k tomu, že z ní udělali cestu k výkonu, úspěchu. A tak vytvořili soubor více než 600 přikázání. Přikázání měla lidem pomoci najít cestu. Například desatero je nazýváno směrovkami ke svobodě. V jednom překladu má podtitul deset velkých svobod. Časem se ale stalo plnění přikázání břemenem. Je to strašné břemeno, pokud i člověk žije s představou, že Bůh ho nebude přijímat, pokud ty stovky přikázání nebude dodržovat. A dokonce to došlo až, tak daleko, že si lidé vymýšleli další a další přikázání, jen aby ukázali, že jsou lepší než druzí, že dokážou dosáhnout lepších náboženských výkonů. Tak je tomu i dnes a děje se to ve všech náboženstvích.

A do toho přichází Ježíš. A oslovuje svět osvobozující zvěstí - jste obtíženi břemeny? Pojďte ke mně, učte se ode mne a já vám dám odpočinout. Jak to udělá? V tehdejší době to bylo tak, že ukázal lidem, že nejde o dodržování těch stovek přikázání, ale o lásku. Lásku k Bohu, která se projevuje vděčností za vše, co máme. A z ní plyne láska k lidem, když si uvědomíme, co vše nám bylo dáno a jak nedokonalý jsme my sami. To si uvědomují zejména ti maličcí. Jsou tady dáváni do protikladu k moudrým. Tedy do protikladu těm, co si o sobě myslí, že jsou majiteli pravdy, že mají výlučné poznání. Nejde tady ani tak o tělesnou výšku nebo absenci inteligence. Jde tady o to, že takový lidé, kteří jsou schopni přijmout ono osvobození, které Ježíš v evangeliu nabízí, ví i o své malosti, nedokonalosti a omezenosti. Tito lidé vědí, jak potřebují odpuštění. Takové lidi zve Ježíš, aby se učili svobodě. Ta je doprovázena tichostí a pokorou. Tou se projevoval Ježíš. V ní si můžeme uvědomovat, že už nám bylo dáno, co je potřeba ke štěstí a vděčnosti. U indického jezuity Anthonyho de Mella jsem si přečetl zajímavou myšlenku: „ Ticho, to není absence zvuku, to je absence ega.“

Ježíš nás zve k přijetí jiného jha, než je plnění přikázání, kterými si máme něco zasloužit. V dnešní době bychom to mohli převést na to, že se máme zbavit jha domnělých nároků, které musíme plnit, břemena očekávání, usilování o úspěch. A to jho a břemeno, které na nás Bůh Ježíšovým prostřednictvím chce vložit je vnímání důvodů k vděčnosti a činění milosrdenství. Na rozdíl od všech těch břemen, která na nás jsou uvrhnuta tímto světem a námi samotnými nás nemá tížit, strhávat k zemi. Naopak. To je to, co vede k uzdravení. Jak píší kraličtí - mé jho jest rozkošné. Amen

Autor: Marek Ryšánek | středa 12.7.2017 21:03 | karma článku: 7.48 | přečteno: 303x

Další články blogera

Marek Ryšánek

Cyril a Metoděj, mistr Jan Hus

při dnešní bohoslužbě si připomínáme památky lidí, kteří naprosto zásadním způsobem ovlivnili naše životy. Ovlivnily je, i když nás od doby kdy žily, dělí mnohá staletí. Připomínáme si památky soluňských bratří, Cyrila a Metoděje

4.7.2017 v 17:40 | Karma článku: 8.08 | Přečteno: 263 | Diskuse

Marek Ryšánek

Jako ovce bez pastýře...

o Pánu Ježíši čteme v dnešním evangeliu, že mu bylo líto zástupů. Lidé, se kterými se setkali, byli vysílení a skleslí jako ovce bez pastýře. Když čtu tato slova, připomene mi to, že dnes to není jiné.

3.7.2017 v 17:37 | Karma článku: 7.55 | Přečteno: 225 | Diskuse

Marek Ryšánek

Nebojte se provokovat!

V dnešním evangelijním oddíle je vícekrát zopakováno slovo nebojte se. To je v Bibli velmi časté slovo. Vůbec když se Bůh zjevuje lidem, když je oslovuje...

25.6.2017 v 18:41 | Karma článku: 7.10 | Přečteno: 305 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

Bohunka Jakubcová

(Ne)Stvůra

..... Přitančila k jeho dveřím s odbíjením dvanácté na místním kostele ...... Anděl? ...... Snad ......

20.7.2017 v 17:31 | Karma článku: 5.37 | Přečteno: 95 | Diskuse

Daniel Tomáš

Hodně vousaté vtipy

Jsem přesvědčen, že následující vtipy, které když pronesete ve správnou chvíli a ve správné společnosti, Vám zajistí u posluchačů obdiv a salvy smíchu. I přes to, že jsou více jak sto let staré...

20.7.2017 v 13:30 | Karma článku: 22.21 | Přečteno: 1318 | Diskuse

Iva Marková

Dva spravedliví

Deset spravedlivých po mě nechtějte, ale o dvou bych možná věděla. Řekněme stará Faltusová..........

18.7.2017 v 21:51 | Karma článku: 15.50 | Přečteno: 328 | Diskuse

Tomáš Břicháček

Švindl

Letní povídka - vzpomínka na prázdniny 1992, karetní hru švindl a jednu slečnu u struhařovského rybníka.

18.7.2017 v 21:41 | Karma článku: 15.07 | Přečteno: 496 | Diskuse

Ludmila Svozilová

Jen si tak trochu poskoč

Staré domy. Plné vzpomínek. Starých tragédií. Nikdy nevíte, s čím se v nich potkáte. Jestli se dokážete vrátit.

18.7.2017 v 8:00 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 254 | Diskuse
Počet článků 116 Celková karma 8.08 Průměrná čtenost 296

Tak trochu jiný farář, který se snaží dávat formám obsah, hledat cestu k smysluplnému životu.

Otec 5 dětí.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.