Co je v našem životě skálou?
Kázání na 27. 8. 2017
Biblická čtení: Izajáš 51, 1 - 6; Římanům 12, 1 - 8; Matouš 16,13 - 20
dnešní evangelijní oddíl představuje jakýsi vrchol, zlom v celé stavbě evangelia podle Matouše. V předchozích oddílech je možno číst o Ježíšových činech, zázracích, které byly znameními naznačujícími, že v Ježíši koná Bůh. A nyní po tom všem Ježíš klade otázku-za koho jej považují lidé a za koho jej považují jeho vlastní učedníci. Po tomto oddíle již stavba evangelia směřuje k svědectví o nepochopení a odmítnutí Ježíše a vše vrcholí pašijemi a vzkříšením.
Na Ježíšovu otázku odpovídají učedníci, že jej lidé jej považují za toho, ve kterém se vrátil jeden z proroků. Za učedníky odpovídá Petr. Říká: „ Ty jsi mesiáš, syn Boha živého.“ Petr v Ježíši rozpoznává toho, ve kterém se Bůh samotný sklonil k lidem, aby jej zachránil, spasil. To je výklad slova mesiáš, zachránce. Syn Boha živého, to je ten, který je s živým, skutečným Bohem plně v souladu. Ježíš blahoslaví Petra za tuto odpověď. To mu zjevil sám Bůh. A jak vysvětlit Ježíšova slova o skále? Odpoutejme se od všech frází a klišé, která se na toto evangelijní místo v průběhu staletí nabalila. Jde tady o poznání, že v Ježíšovy, v jeho příběhu se zjevuje samotný Hospodin, pravá podstata života, můžeme říci - pravá podstata lidství. A pokud toto přijmeme, může se budovat církev. Ale neomezujme se jen na setkávání lidí v kostele. Slovo církev znamená shromáždění, nebo také společenství. Když přijme to, co se nám zvěstuje v Ježíšově učení, je to základ nejen pro církev, ale obecně pro naše mezilidské vztahy. A je to pevný základ, který se dá přirovnat ke skále.
Ježíš tam mluví o klíčích. Můžeme to parafrázovat - hodnoty a principy, které Ježíšovo evangelium zjevuje, jsou opravdu klíčového lidský život. Nebo se to dá říci i tak, že Bůh nám dává možnost přinášet lidem svobodu, rozvazovat všechna pouta, která nás v životě spoutávají.
Proč Ježíš učedníkům zakazuje, aby druhým říkali, že Ježíš je mesiáš? Je to proto, že lidé měli v té době o náplni činnosti mesiáše úplně jiné představy, než jaké byla skutečná náplň mesiášství u Ježíše. Podle těchto představ měl být mesiáš, zachránce mocný vládce, bohatýr, osvícený diktátor, který zatočí se všemi protivníky a nastane mír, blahobyt. V kolika obměnách se tyto mylné představy znova a znova objevují. Kolikrát snaha po naplnění toho snu přinesla lidstvu nezměrné utrpení.
A hned v následujícím oddíle čteme o tom, že Ježíšův zákaz zvěstovat jej jako mesiáše byl opodstatněný. Ukazuje, že samotný Petr nepochopil podstatu Ježíšova díla. Po té, co Ježíš zvěstuje učedníkům poprvé, že bude trpět, Petr mu to vymlouvá. A v kontrastu k blahoslavenství a slovech o skále, jej Ježíš nazývá satanem, protivníkem. A o něco dál v evangeliu můžeme číst o tom, že se učedníci hádají o vedoucí místa, až Ježíš nastolí svoji vládu.
Takže Ježíšovi nebližší se k němu velice hlásí. Ježíš to oceňuje. Ukáže se ale, že ve skutečnosti Ježíše vůbec nepochopili a jak víme, ve chvíli nejtěžší jej opustí.
A co mi, za koho Ježíše považujeme? Za Pána, spasitele, zachránce, vykupitele? To je pěkné, důležité. Mnozí si myslí, že když přijmou Ježíše jako osobního spasitele, budou mít monopol na pravdu. Mnozí si myslí, že budou šťastní, zdraví a bohatí. To je ale omyl. Abychom neměli o tom, co to pro nás má znamenat, následovat Ježíše, mylné představy, mohou nám jako komentář posloužit dnešní další biblické oddíly. V epištole Římanům to Pavel velice dobře vystihuje. Sami sebe obětovat, dávat, to je pravé následování a pochopení Ježíšova díla. Nepřizpůsobovat se tomuto věku, tomu co se nám předkládá ve sdělovacích prostředcích jako módní žádané, atraktivní. Je potřeba stále znova a znova zápasit o pochopení, co je skutečně dobré. A jak říkám skoro v každém kázání, být vděčný za to co mám, čeho se mi dostalo a tím sloužit, sloužit s radostí a dávat z radostí z toho, že můžu obdarovávat, protože sám jsem byl obdarován. Tak můžeme stavět svůj život na skále, tak nás síly zla nepřemohou.
A ten starozákonní oddíl nás upomíná na příklad Abrahama a Sáry, kteří věřili Hospodinovým zaslíbením, i když se zdála tak nepravděpodobná. I nám zní zaslíbení z proroka Izajáše, ten ukazuje na to, že vše pomíjí. Naproti tomu stojí Hospodinovo slovo:
„ Ale má spása tu bude věčně, má spravedlnost neztroskotá.“
Amen
Marek Ryšánek
Učedníci jdou rybařit - povelikonoční návrat do všedních dnů.
V dnešním příběhu z evangelia se setkáváme s učedníky, kteří po prožitých dramatických událostech se zkoušejí znova vrátit do života. Hlavně začít něco dělat. Ono už to nějak dál půjde, směr se nakonec najde.
Marek Ryšánek
Kristus vstupuje zavřenýmy dveřmi - Druhá neděle velikonoční.
Ježíš byl ukřižován a byl pohřben. Ale v neděli ráno byl hrob nalezen prázdný. Ježíšovo tělo je pryč. Prý byl vzkříšen. Tomu ale nikdo nevěří. Je neděle večer, dva dny po pátku, kdy Ježíš zemřel.
Marek Ryšánek
Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.
Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.
Marek Ryšánek
Vztah s Bohem - Obchod nebo svoboda?
žijeme ve společnosti, kde jsou víra a náboženství považovány za něco, co člověka zotročuje a brání mu v rozvoji jeho osobnosti. Kazatelé a faráři jsou považováni za tmáře, kteří pletou lidem hlavy.
Marek Ryšánek
První neděle postní - svoboda od zvířat v nás.
vstoupili jsme do postního období. V něm si připomínáme, jaké zápasy náš život doprovázejí, pokud chceme, aby byl plodný a naplněný.Půst se dá definovat jako zřeknutí se čehokoliv, co je v mém životě postradatelné, zbytečné...
Marek Ryšánek
Odkud byla Ježíšova moc? Boj s démony v nás.
V dnešním evangelijním čtení jsme slyšeli o tom, že Ježíš vešel do synagogy v Kafarnau. A lidé žasnou. Tento vlastně ještě mladý muž, syn tesařův, učí jako ten, kdo má moc.
Marek Ryšánek
První neděle postní - Nechtěl být šéfem zeměkoule.
Kdysi jsem četl myšlenku, že postní období je obdobím radostným. Co si pod tím představit? Vždyť s postním obdobím máme spojeny především odříkání a zápas s pokušením. Ano, pokušení a zápasy náš život doprovázejí.
Marek Ryšánek
O různých králích - poslední neděle církevního roku
... různé tradice mají pro tuto neděli různé názvy. Ale tyto důrazy se dají spojit. Všechny mají na mysli to, abychom si na konci životního období připomenuli co je nejdůležitější, co opravdu přetrvá.
Marek Ryšánek
Když se porouchá auto na vesnici...zažijete i něco pěkného?
Před rokem jsme se z centra okresního města přestěhovali do malé, odlehlé vesnice. Docela jsem se té změny obával. Těšil jsem se na klid, blízkost přírody. Na co jsem se netěšil bylo to, že budeme mnohem více závislí na autě.
Marek Ryšánek
Dušičky - stále jsou naši mrtví s námi....
Podzim, dušičkový čas, blížící se konec církevního roku a začátek adventu nám ukazují, že vše má svůj počátek i konec. I náš život. Na tento čas připadá svátek zesnulých.
Marek Ryšánek
Můj syn ztratil klíče. A bylo to fajn….Setkání s anděly?
V jedné staré písni se zpívá: „ Je těžké brát věci tak jaké jsou, ale jinak to nejde...“ Nedávno jsem si na tento text vzpomněl při jedné drobné nepříjemné epizodě. Ta mi kupodivu poskytla čas naplněný nádhernými zážitky.
Marek Ryšánek
Nasycení pěti tisíců? Ano, ale trochu jinak...
Bůh je v písmu svatém představován jako dobrý pastýř, který se stará o své věrné. I v jednom z nedávných čtení z kazatelského plánu jsme četli, že Ježíšovi bylo líto lidí, kteří jej následovali do pustiny.
Marek Ryšánek
Návod k životu u Ivety Bartošové? Kupodivu ano.
Při jízdě autem slyším píseň Ivety Bartošové. Zpívá v ní:“ ...tichá píseň zní....modlitbě stromů naslouchání...posedlá svůj den žít“. Někdy uslyším něco krásného a smysluplného tam, kde bych to opravdu nečekal
Marek Ryšánek
Není pastýř jako pastýř !
První část dnešního evangelijního čtení se odehrává v pustině. Ježíš tam odjíždí s učedníky, aby si odpočinul a probral s nimi po jejich návratu, co všechno prožili. Ale i tam za ním lidé přišli. Ježíš je neodhání. Je tu pro ně.
Marek Ryšánek
Pluješ bouří?
V našem dnešním textu se Ježíšovi učedníci ocitají v bouři na moři. Následují svého Pána. Následování Krista zkrátka člověka může přivést do nebezpečných situací.
Marek Ryšánek
Za dobrotu na žebrotu? I přesto do toho jděte!
v dnešním evangelijním čtení máme zachyceno svědectví o tom, že se Ježíš ve svém veřejném působení setkával jak s velikým zájmem a popularitou, tak i s nepochopením a odmítnutím. Výjimkou nebyli ani jeho nejbližší.
Marek Ryšánek
Trojiční neděle - Bůh jako sebevydávající se láska
Dnešní evangelijní příběh se odehrává v noci. V noci přichází hledající Nikodém za Ježíšem. To symbolizuje situace, které zažívám mnohokrát i já sám. Noc a temnota, to je obrazné vyjádření situace, ve které žijí mnozí současníci
Marek Ryšánek
Letnice - šok z lásky.
Co se to stalo před téměř dvěma tisíci lety v Jeruzalémě? O čem nám vyprávějí obrazy o vylití Ducha svatého? Malá skupinka následovníků rabiho Ješui z Nazareta byla zavřená v hrůze z toho, co se stalo za dveřmi.
Marek Ryšánek
Nanebevstoupení - to divné slovo.
Je známá věta, kterou pronesl první člověk ve vesmíru, Jurij Gagarin, po návratu na zem. Nikde jsem tam Boha neviděl. Chtěl tím říci, že veškeré představy lidí o nebi, o tom, kde je Bůh, jsou mylné.
Marek Ryšánek
Sláva a smrt v několika dnech - před velikonocemi.
nádherně, triumfálně znějí dnešní slova z evangelia podle Marka. Ježíše vítají davy. Vzdávají mu královské pocty. Klanějí se mu. Ukazují mu, že chtějí, aby právě on jim vládl. Ježíš vjíždí do Jeruzaléma.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 251
- Celková karma 7,41
- Průměrná čtenost 285x
Otec 5 dětí.