Štědrovečerní kázání

náš dnešní text patří zřejmě k nejznámějším biblickým oddílům vůbec. Kolika písním, koledám asi dal už námět? Jestlipak všechny ty děti, které zpívají v koledách o Betlému, jesličkách a malém děťátku vědí, o čem zpívají? 

Kázání na 24. 12. 2017 - Štědrý večer

Biblická čtení: Izajáš 9, 1.5 – 6; Titovi 2, 11 – 14; Lukáš 2, 1 - 20 

 

 náš dnešní text patří zřejmě k nejznámějším biblickým oddílům vůbec. Kolika písním, koledám asi dal už námět? Jestlipak všechny ty děti, které zpívají v koledách o Betlému, jesličkách a malém děťátku vědí, o čem zpívají? V kolika křesťanských shromážděních se asi dnes tento oddíl čte?

 Tento text, jak už to v Bibli bývá, není popisnou zprávou. Je mnohem více vyznáním. Evangelista už zde, ve zprávě o Ježíšově narození ukazuje, kým Ježíš vlastně byl, jaký byl jeho vztah ke světu.

 Ježíš už od svého narození na sobě zakusil velkou část utrpení, která trápí tento svět. Narodil se dvěma chudým lidem, tesaři Josefovi a jeho snoubence Marii. Už před narozením mu hrozilo nebezpečí, že Marii, která by se jeho narozením stala svobodnou matkou, přivede do velkých problémů.  Podle Mojžíšova zákona měly být ženy, které se dopustí cizoložství kamenovány.

Mariin snoubenec Josef se musel vypořádat s tím, že jeho snoubenka čeká dítě s někým jiným. V tehdejší patriarchální společnosti to byl ještě větší problém než dnes. On se ale rozhodl spravedlivě. Ne podle zákona, ale podle milosrdenství. Chtěl Marii propustit tajně, nevystavit ji hanbě. A na pokyn něčeho tak prchavého jako sen ji přijal i s dítětem.

A díky tomu, že tito dva lidé přijali dítě, i když jim z toho plynuly mnohé problémy, narodil se Ježíš. Narodil se člověk, který ukázal lidstvu v čem je skutečné lidství. A to je symbolem pro nás. Tam kde se rozhodujeme ne podle našich skutečných nebo domnělých práv a nároků, tem se děje něco nádherného. Tam se děje Bůh, protože Bůh je láska.

Maria a Josef, dva chudí lidé žili v zemi, kde vládla cizí moc. A právě z rozhodnutí cizího mocipána, kterému se usmyslelo, že svoji vládu ještě více upevní, museli Josef s Marií podniknout téměř dvě sta kilometrů dlouhou pouť z Nazaretu do Betléma.

Ježíš se v Betlémě, přecpaném lidmi, kteří se také přijeli zapsat, narodil jako bezdomovec. Krátce po narození mu šlo o život. Nějak nám to neladí s vánoční poezií. Život prostě nebývá poetický.

Podle Lukášova podání se toto vše stalo, aby se naplnilo proroctví o příchodu mesiáše z Betléma. Bůh tak vlastně podle podání evangelia naplňoval své plány a dokázal k tomu využít i záměrů tehdejších mocných. A něco podobného se může dít i v našich životech. Problémy a těžkosti, protivenství ze strany druhých lidí nás s Božím přispěním mohou formovat k dobrému.

 Utrpení provázelo Ježíše už od narození. Však celý jeho život shrnuje apoštolské vyznání jedním slovem – trpěl. My si ono slovo, trpěl, spojujeme s tím, že trpěl pod  pontským Pilátem. Ovšem v apoštolském vyznání se ono slovo může číst samostatně, tedy trpěl jako shrnutí celého jeho života.

Protože Ježíš sám takto trpěl, můžeme vědět, že se Bůh, který se v něm, jak věříme, zjevil, dokáže se solidarizovat s trpícími a utištěnými tohoto světa. Právě k jedné takové skupině lidí míří první zvěst o jeho narození.

Jako první se dozví o jeho narození pastýři. Je to jakýsi odkaz na starozákonní příběhy o pastýřích, Ábelovi, Abrahamovi, Davidovi atd. Pastýři museli vykonávat těžkou práci v noci, v zimě zatímco bohatí majitelé stád si hověli v pohodlí svých domů. Pastýři patřili k těm nejnižším společenským vrstvám. Právě je ale oslovuje anděl, když chce zvěstovat, že se narodil zaslíbený mesiáš. Neoslovuje mocné ani bohaté. Oslovuje chudé, upracované pastýře, kteří mají zrovna noční směnu. Chudým, upracovaným lidem s těžkým údělem zvěstuje: "Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid. Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově.“ Tenkrát to anděl zvěstoval pastýřům. Tito pastýři mohou sloužit jako předobraz všech lidí, kteří se namáhají, vědí o svém těžkém údělu. Proto jsou vnímavý pro poselství o Boží lásce a milosrdenství. Toto slovo platí i pro nás. Slovo „dnes“ na začátku andělova zvěstování dává jeho oznámení nadčasovou platnost. Boží blízkost, zájem o lidi je stejný dnes tak jako tehdy.

 Anděl poukazuje na velmi zvláštní znamení, které má potvrdit pravdivost jeho zvěstování. Znamením o narození spasitele, zachránce lidstva, v kterém sestupuje sám Bůh na tuto zem, mají být jesličky s maličkým dítětem. Jaksi nám to nejde dohromady. Všemocný Bůh a malé dítě, které se narodilo lidem vyhnaným ze svého domova zvůlí mocných. Ale je to tak. Bůh používá jiné prostředky než mi. Toto malé děťátko, které vlastně nemá nic jiného než Boží péči a milost se stane snad nejznámějším člověkem v historii. Pro Boha nejsou žádné poměry natolik nuzné, aby neprosadil svoji vůli, aby tam nepůsobil svojí láskou. Bůh tím, že se ke světu sklání v malém dítěti, dává lidem najevo - nebojte se mne, neublížím vám. Jako dítě nemůže donutit lidi k pozornosti, ovládat je, tak i Bůh nechává na nás, jestliže k němu obrátíme nebo ne. Stává se z lásky k nám v tomto světě jakoby bezbranným, skrytým.

Je však nutné nenechat se odradit nenápadností a chudobou, která většinou doprovází Boží věci. Kdo by si pomyslel, že se stanou počátkem událostí, které natrvalo změnily svět. I dnes Bůh může jednat ve skrytu a nenápadně. Je potřeba naslouchat jeho tichému hlasu, abychom pro jeho konání měli vnímavost. Tak jako Marie, která dokázala říct - staň se mi podle tvé vůle. Tak jako Josef, který nepropustil svou snoubenku, i když byla těhotná s někým jiným a uvěřil snu. Tak jako oni nezahořknout, bojovat a rozvažovat, hledat cestu lásky ve všem, co nás potká. Pastýři, kteří je oné noci navštívili, určitě byli překvapeni, že nepotkali dva nešťastné lidi, kteří si naříkají. Našli určitě dvojici, která se pokojně radovala z nově narozeného dítěte. A tak i my můžeme dojít pokoje navzdory problémům a těžkostem, které nás potkávají.

Pokud toho budeme schopni, může se i v našich životech zračit něco z Boží slávy, a budeme

kolem sebe šířit pokoj, protože Bůh má zalíbení v lidech.

                             Amen

 

 

Autor: Marek Ryšánek | čtvrtek 11.1.2018 19:04 | karma článku: 6,43 | přečteno: 135x
  • Další články autora

Marek Ryšánek

Učedníci jdou rybařit - povelikonoční návrat do všedních dnů.

V dnešním příběhu z evangelia se setkáváme s učedníky, kteří po prožitých dramatických událostech se zkoušejí znova vrátit do života. Hlavně začít něco dělat. Ono už to nějak dál půjde, směr se nakonec najde.

16.4.2024 v 23:38 | Karma: 6,32 | Přečteno: 207x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Kristus vstupuje zavřenýmy dveřmi - Druhá neděle velikonoční.

Ježíš byl ukřižován a byl pohřben. Ale v neděli ráno byl hrob nalezen prázdný. Ježíšovo tělo je pryč. Prý byl vzkříšen. Tomu ale nikdo nevěří. Je neděle večer, dva dny po pátku, kdy Ježíš zemřel.

10.4.2024 v 18:16 | Karma: 7,43 | Přečteno: 289x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma: 6,48 | Přečteno: 241x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Vztah s Bohem - Obchod nebo svoboda?

žijeme ve společnosti, kde jsou víra a náboženství považovány za něco, co člověka zotročuje a brání mu v rozvoji jeho osobnosti. Kazatelé a faráři jsou považováni za tmáře, kteří pletou lidem hlavy.

6.3.2024 v 20:03 | Karma: 6,70 | Přečteno: 282x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

První neděle postní - svoboda od zvířat v nás.

vstoupili jsme do postního období. V něm si připomínáme, jaké zápasy náš život doprovázejí, pokud chceme, aby byl plodný a naplněný.Půst se dá definovat jako zřeknutí se čehokoliv, co je v mém životě postradatelné, zbytečné...

19.2.2024 v 19:13 | Karma: 7,22 | Přečteno: 234x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Odkud byla Ježíšova moc? Boj s démony v nás.

V dnešním evangelijním čtení jsme slyšeli o tom, že Ježíš vešel do synagogy v Kafarnau. A lidé žasnou. Tento vlastně ještě mladý muž, syn tesařův, učí jako ten, kdo má moc.

29.1.2024 v 18:48 | Karma: 10,48 | Přečteno: 440x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

První neděle postní - Nechtěl být šéfem zeměkoule.

Kdysi jsem četl myšlenku, že postní období je obdobím radostným. Co si pod tím představit? Vždyť s postním obdobím máme spojeny především odříkání a zápas s pokušením. Ano, pokušení a zápasy náš život doprovázejí.

26.2.2023 v 20:14 | Karma: 8,07 | Přečteno: 271x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

O různých králích - poslední neděle církevního roku

... různé tradice mají pro tuto neděli různé názvy. Ale tyto důrazy se dají spojit. Všechny mají na mysli to, abychom si na konci životního období připomenuli co je nejdůležitější, co opravdu přetrvá.

21.11.2021 v 16:51 | Karma: 9,06 | Přečteno: 348x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Když se porouchá auto na vesnici...zažijete i něco pěkného?

Před rokem jsme se z centra okresního města přestěhovali do malé, odlehlé vesnice. Docela jsem se té změny obával. Těšil jsem se na klid, blízkost přírody. Na co jsem se netěšil bylo to, že budeme mnohem více závislí na autě.

9.11.2021 v 19:22 | Karma: 28,45 | Přečteno: 1086x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Dušičky - stále jsou naši mrtví s námi....

Podzim, dušičkový čas, blížící se konec církevního roku a začátek adventu nám ukazují, že vše má svůj počátek i konec. I náš život. Na tento čas připadá svátek zesnulých.

2.11.2021 v 20:05 | Karma: 12,08 | Přečteno: 462x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Můj syn ztratil klíče. A bylo to fajn….Setkání s anděly?

V jedné staré písni se zpívá: „ Je těžké brát věci tak jaké jsou, ale jinak to nejde...“ Nedávno jsem si na tento text vzpomněl při jedné drobné nepříjemné epizodě. Ta mi kupodivu poskytla čas naplněný nádhernými zážitky.

31.10.2021 v 19:38 | Karma: 20,07 | Přečteno: 609x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Nasycení pěti tisíců? Ano, ale trochu jinak...

Bůh je v písmu svatém představován jako dobrý pastýř, který se stará o své věrné. I v jednom z nedávných čtení z kazatelského plánu jsme četli, že Ježíšovi bylo líto lidí, kteří jej následovali do pustiny.

28.7.2021 v 19:35 | Karma: 12,67 | Přečteno: 454x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Návod k životu u Ivety Bartošové? Kupodivu ano.

Při jízdě autem slyším píseň Ivety Bartošové. Zpívá v ní:“ ...tichá píseň zní....modlitbě stromů naslouchání...posedlá svůj den žít“. Někdy uslyším něco krásného a smysluplného tam, kde bych to opravdu nečekal

26.7.2021 v 19:19 | Karma: 13,25 | Přečteno: 653x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Není pastýř jako pastýř !

První část dnešního evangelijního čtení se odehrává v pustině. Ježíš tam odjíždí s učedníky, aby si odpočinul a probral s nimi po jejich návratu, co všechno prožili. Ale i tam za ním lidé přišli. Ježíš je neodhání. Je tu pro ně.

18.7.2021 v 16:08 | Karma: 7,09 | Přečteno: 252x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Pluješ bouří?

V našem dnešním textu se Ježíšovi učedníci ocitají v bouři na moři. Následují svého Pána. Následování Krista zkrátka člověka může přivést do nebezpečných situací.

20.6.2021 v 13:24 | Karma: 5,73 | Přečteno: 211x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Za dobrotu na žebrotu? I přesto do toho jděte!

v dnešním evangelijním čtení máme zachyceno svědectví o tom, že se Ježíš ve svém veřejném působení setkával jak s velikým zájmem a popularitou, tak i s nepochopením a odmítnutím. Výjimkou nebyli ani jeho nejbližší.

7.6.2021 v 17:32 | Karma: 6,99 | Přečteno: 304x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Trojiční neděle - Bůh jako sebevydávající se láska

Dnešní evangelijní příběh se odehrává v noci. V noci přichází hledající Nikodém za Ježíšem. To symbolizuje situace, které zažívám mnohokrát i já sám. Noc a temnota, to je obrazné vyjádření situace, ve které žijí mnozí současníci

30.5.2021 v 11:50 | Karma: 8,53 | Přečteno: 245x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Letnice - šok z lásky.

Co se to stalo před téměř dvěma tisíci lety v Jeruzalémě? O čem nám vyprávějí obrazy o vylití Ducha svatého? Malá skupinka následovníků rabiho Ješui z Nazareta byla zavřená v hrůze z toho, co se stalo za dveřmi.

23.5.2021 v 9:54 | Karma: 8,67 | Přečteno: 333x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Nanebevstoupení - to divné slovo.

Je známá věta, kterou pronesl první člověk ve vesmíru, Jurij Gagarin, po návratu na zem. Nikde jsem tam Boha neviděl. Chtěl tím říci, že veškeré představy lidí o nebi, o tom, kde je Bůh, jsou mylné.

17.5.2021 v 15:52 | Karma: 5,00 | Přečteno: 293x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Sláva a smrt v několika dnech - před velikonocemi.

nádherně, triumfálně znějí dnešní slova z evangelia podle Marka. Ježíše vítají davy. Vzdávají mu královské pocty. Klanějí se mu. Ukazují mu, že chtějí, aby právě on jim vládl. Ježíš vjíždí do Jeruzaléma.

1.4.2021 v 9:23 | Karma: 6,74 | Přečteno: 237x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 251
  • Celková karma 7,44
  • Průměrná čtenost 285x
Potulný kazatel, který je vděčný za každý aktivně prožitý den, snaží se dávat formám obsah, hledat cestu k smysluplnému životu.

Otec 5 dětí.

Seznam rubrik