Obchod zvaný náboženství - co s tím? Třetí neděle postní.
Kázání na 7. 3. 2020
Biblická čtení: Exodus 20, 1 – 17; 1 Koritským 1, 18 – 25; Jan 2, 13 – 22
Ježíš v dnešním oddíle z evangelia vyhání obchodníky a směnárníky z chrámu. Je to symbol toho, co se dělo děje celé dějiny v duchovním životě, v církvi a vlastně i v každém životě člověka. Z duchovního života se totiž často stává obchod. A nejen to. Lidé to tak často od počátku chápou.
Ti lidé, kteří tam prodávali, vyměňovali peníze vlastně nedělali nic špatného. Bylo potřeba si koupit obětní zvířata, vyměnit peníze, když to byli cizinci. Otázka byla přiměřenost cen. Ale Ježíšovo jednání má hluboký symbolický význam. Nejde jen o to, že kupčení v chrámu narušovalo to, k čemu chrám měl sloužit. Ježíš se tady symbolicky dotýká toho, že celá podstata náboženství a duchovního života může být narušená, pokřivená.
Lidé si obvykle myslí, že v náboženství jde o obchod. Prostě něco, za něco. Budu něco dělat, nějak se chovat, dodržovat nějaká pravidla a učení. A na oplátku si zajistím přízeň bohů, božstev. Budu spasen, nepůjdu do pekla. Po smrti mi bude dobře. To zní logicky. Je to obdoba toho, co funguje v lidské společnosti. A to byl jeden z důvodů, proč se Ježíš dostal do střetu s tehdejším náboženstvím. Náboženští lidé si mysleli, že dodržováním spousty přikázání se vlastně stávají spravedlivými a u Boha si něco zaslouží. Byl to vlastně takový druh obchodu. No a přichází Ježíš a hlásá a svými skutky ukazuje, že tomu tak není. Bůh má stejný vztah, jak k ctihodnému věřícímu, dodržujícímu do puntíku veškeré předpisy, tak i k poslednímu hříšníkovo, který je pro zbožné zavržen, nečistý. A kdyby jenom to. Ježíš dokonce ukazuje, že horlivá zbožnost může vycházet z velmi sobeckých a sebestředných pohnutek. Lidé si svojí zbožností dodávali a dodávají vědomí nadřazenosti, domnělého vlastnictví pravdy, důstojnosti. Je to dnes jiné? Kolik jsem takovýchto postojů viděl u lidí zaštiťujících se vírou v Boží milost a lásku. Obchod s domnělým vlastnictvím pravdy, obchod s vědomím nadřazenosti. Obchod se strachem z trestu.
A Ježíš toto symbolicky z chrámu vyhání. Vyhání obchodníky. Ba dokonce mluví i o zboření chrámu. I to stavění chrámů, lpění na nich se může stát svého druhu obchodem ve kterém handlujeme s naší představou boha, který ve skutečnosti neexistuje.
Pravidla, přikázání, chrámy obřady. To samo o sobě nemusí být nic špatného. Ba naopak. Může to být prostředkem k tomu nejlepšímu. Ale pouze, pokud je to prostředkem a ne cílem. Často se to stává součástí výše zmíněného obchodu, kdy si kupujeme sebepotvrzení, to že jsme někdo, jsme více než ti druzí, jsme ti kdo ví. To je přirozené lidské uvažování.
Protiklad k tomu tvoří slova apoštola Pavla z dnešního čtení z prvního listu Korintským. Lidská moudrost ve smyslu chytrosti, hrdosti na sebe sama, a své schopnosti je ničím. Kristus ukřižovaný, světem odmítnutý – to je ta cesta. To je cesta vědomí, že sám o osobě jsem je prach. Je tady Bůh, stvořitel, který sám je láska. On je zdrojem všeho. U něho si nelze nic koupit, zasloužit, on se nám dává. To je skandál, to zahanbuje naši snahu po hrdosti, naši touhu něčím se stát, něco si vydobýt. Je to skok do temné hlubiny, která je nepopsatelná, nepoznatelná, nevystižitelná. A k tomuto z běžného lidského hlediska absurdnímu má sloužit vše – chrámy, učení, teologie, zbožnost. Nemá se to stávat součástí onoho velkého obchodu zvaného náboženství
Představuje to smrt našeho já, které se snažíme v tomto světě budovat. Představuje to konec veškerého obchodování, protože si s uvědomíme, že máme prázdné ruce, nelze ničím zaplatit.
To doprovází zvláštní směsice pocitů. Na jedné straně je až smrtelný strach o sebe sama, o svoji pozici, renomé, o to kým jsme pro svět kolem nás. Na druhé straně je to vědomí naprosté svobody. Je to vědomí svobody, ke které jsou vlastně všechna Boží přikázání prostředkem. Však Bůh se v prologu desatera představuje jako ten, kdo vyvádí z otroctví, ten kdo osvobozuje. Nedělá to proto, že po nás něco chce. Dělá to proto, že jsme jeho stvořením. On není obchodník. Nestávejme se obchodníky ani my. Bůh prostě dává, bez peněz, bez placení. Co dává – radost, pokoj, svobodu, soucit, pozornost. Nechť je nám vše k tomu prostředkem.
Marek Ryšánek
Učedníci jdou rybařit - povelikonoční návrat do všedních dnů.
V dnešním příběhu z evangelia se setkáváme s učedníky, kteří po prožitých dramatických událostech se zkoušejí znova vrátit do života. Hlavně začít něco dělat. Ono už to nějak dál půjde, směr se nakonec najde.
Marek Ryšánek
Kristus vstupuje zavřenýmy dveřmi - Druhá neděle velikonoční.
Ježíš byl ukřižován a byl pohřben. Ale v neděli ráno byl hrob nalezen prázdný. Ježíšovo tělo je pryč. Prý byl vzkříšen. Tomu ale nikdo nevěří. Je neděle večer, dva dny po pátku, kdy Ježíš zemřel.
Marek Ryšánek
Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.
Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.
Marek Ryšánek
Vztah s Bohem - Obchod nebo svoboda?
žijeme ve společnosti, kde jsou víra a náboženství považovány za něco, co člověka zotročuje a brání mu v rozvoji jeho osobnosti. Kazatelé a faráři jsou považováni za tmáře, kteří pletou lidem hlavy.
Marek Ryšánek
První neděle postní - svoboda od zvířat v nás.
vstoupili jsme do postního období. V něm si připomínáme, jaké zápasy náš život doprovázejí, pokud chceme, aby byl plodný a naplněný.Půst se dá definovat jako zřeknutí se čehokoliv, co je v mém životě postradatelné, zbytečné...
Marek Ryšánek
Odkud byla Ježíšova moc? Boj s démony v nás.
V dnešním evangelijním čtení jsme slyšeli o tom, že Ježíš vešel do synagogy v Kafarnau. A lidé žasnou. Tento vlastně ještě mladý muž, syn tesařův, učí jako ten, kdo má moc.
Marek Ryšánek
První neděle postní - Nechtěl být šéfem zeměkoule.
Kdysi jsem četl myšlenku, že postní období je obdobím radostným. Co si pod tím představit? Vždyť s postním obdobím máme spojeny především odříkání a zápas s pokušením. Ano, pokušení a zápasy náš život doprovázejí.
Marek Ryšánek
O různých králích - poslední neděle církevního roku
... různé tradice mají pro tuto neděli různé názvy. Ale tyto důrazy se dají spojit. Všechny mají na mysli to, abychom si na konci životního období připomenuli co je nejdůležitější, co opravdu přetrvá.
Marek Ryšánek
Když se porouchá auto na vesnici...zažijete i něco pěkného?
Před rokem jsme se z centra okresního města přestěhovali do malé, odlehlé vesnice. Docela jsem se té změny obával. Těšil jsem se na klid, blízkost přírody. Na co jsem se netěšil bylo to, že budeme mnohem více závislí na autě.
Marek Ryšánek
Dušičky - stále jsou naši mrtví s námi....
Podzim, dušičkový čas, blížící se konec církevního roku a začátek adventu nám ukazují, že vše má svůj počátek i konec. I náš život. Na tento čas připadá svátek zesnulých.
Marek Ryšánek
Můj syn ztratil klíče. A bylo to fajn….Setkání s anděly?
V jedné staré písni se zpívá: „ Je těžké brát věci tak jaké jsou, ale jinak to nejde...“ Nedávno jsem si na tento text vzpomněl při jedné drobné nepříjemné epizodě. Ta mi kupodivu poskytla čas naplněný nádhernými zážitky.
Marek Ryšánek
Nasycení pěti tisíců? Ano, ale trochu jinak...
Bůh je v písmu svatém představován jako dobrý pastýř, který se stará o své věrné. I v jednom z nedávných čtení z kazatelského plánu jsme četli, že Ježíšovi bylo líto lidí, kteří jej následovali do pustiny.
Marek Ryšánek
Návod k životu u Ivety Bartošové? Kupodivu ano.
Při jízdě autem slyším píseň Ivety Bartošové. Zpívá v ní:“ ...tichá píseň zní....modlitbě stromů naslouchání...posedlá svůj den žít“. Někdy uslyším něco krásného a smysluplného tam, kde bych to opravdu nečekal
Marek Ryšánek
Není pastýř jako pastýř !
První část dnešního evangelijního čtení se odehrává v pustině. Ježíš tam odjíždí s učedníky, aby si odpočinul a probral s nimi po jejich návratu, co všechno prožili. Ale i tam za ním lidé přišli. Ježíš je neodhání. Je tu pro ně.
Marek Ryšánek
Pluješ bouří?
V našem dnešním textu se Ježíšovi učedníci ocitají v bouři na moři. Následují svého Pána. Následování Krista zkrátka člověka může přivést do nebezpečných situací.
Marek Ryšánek
Za dobrotu na žebrotu? I přesto do toho jděte!
v dnešním evangelijním čtení máme zachyceno svědectví o tom, že se Ježíš ve svém veřejném působení setkával jak s velikým zájmem a popularitou, tak i s nepochopením a odmítnutím. Výjimkou nebyli ani jeho nejbližší.
Marek Ryšánek
Trojiční neděle - Bůh jako sebevydávající se láska
Dnešní evangelijní příběh se odehrává v noci. V noci přichází hledající Nikodém za Ježíšem. To symbolizuje situace, které zažívám mnohokrát i já sám. Noc a temnota, to je obrazné vyjádření situace, ve které žijí mnozí současníci
Marek Ryšánek
Letnice - šok z lásky.
Co se to stalo před téměř dvěma tisíci lety v Jeruzalémě? O čem nám vyprávějí obrazy o vylití Ducha svatého? Malá skupinka následovníků rabiho Ješui z Nazareta byla zavřená v hrůze z toho, co se stalo za dveřmi.
Marek Ryšánek
Nanebevstoupení - to divné slovo.
Je známá věta, kterou pronesl první člověk ve vesmíru, Jurij Gagarin, po návratu na zem. Nikde jsem tam Boha neviděl. Chtěl tím říci, že veškeré představy lidí o nebi, o tom, kde je Bůh, jsou mylné.
Marek Ryšánek
Sláva a smrt v několika dnech - před velikonocemi.
nádherně, triumfálně znějí dnešní slova z evangelia podle Marka. Ježíše vítají davy. Vzdávají mu královské pocty. Klanějí se mu. Ukazují mu, že chtějí, aby právě on jim vládl. Ježíš vjíždí do Jeruzaléma.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 251
- Celková karma 7,44
- Průměrná čtenost 285x
Otec 5 dětí.