Pluješ bouří?

V našem dnešním textu se Ježíšovi učedníci ocitají v bouři na moři. Následují svého Pána. Následování Krista zkrátka člověka může přivést do nebezpečných situací.

Bohoslužby na 20. 6. 2021

Biblická čtení: Jób 38,1–11; 2. Korintským 6,1–13; Marek 4,35 - 41

Člověk se setká s Bohem a najednou je vše úplně jiné. Mnění se pohled na svět, vnímání sebe sama. Křesťan na počátku svojí cesty víry vnímá Boží přítomnost velice intenzivně. Nadšeně se snaží Boha poznávat.

Potom však jakoby jej Bůh postavil na vlastní nohy. Podobně jako v běžném životě, tak i v životě víry se střídají období, kdy zažíváme Boží přítomnost, radost ze společenství s chvílemi zkoušek, utrpení. Najednou přicházejí otázky typu „Bože proč?“, někdy nastává tvrdé vystřízlivění při setkání s lidskou stránkou církve se vším, co je s tím spojeno. K tomu se třeba přidají i existenční starosti, životní obtíže, pracovní vytížení. Toto vše se dá přirovnat jakoby k vlnám, které hrozí život víry – radost a vděčnost - spláchnout, utopit.

Avšak významové bohatství tohoto biblického oddílu má však i další složku. Lodička, loď je odedávna symbolem samotné církve. Ta plave v moři tohoto světa. Moře bylo pro lidi žijící v dobách vzniku bible v Palestině sídlem zlých sil. I náš svět je pod mocí sil zla. Jako vlny moře stále znova a znova snaží rozbít, rozrušit pevninu, tak se i síly zla snaží stále znova a znova zničit církev. Jsou to vlny nejrůznějších pronásledování. Nejhoršími vlnami, které ohrožují putování církve v moři tohoto světa, jsou však vlny způsobené světskostí, špatností uvnitř samotné církve. Jsou to nejrůznější nesváry, boje o moc, majetek, pýcha. Často si lidé neuvědomují, že církev není místem pro naše ambice, ovlivňování druhých, ale místem pro sdílení radosti, vzájemné nesení břemen. Má to být místo, kde stojíme v úžasu nad tím, že jsme všichni přijati a milováni naším nebeským Otcem a nikdo nemá nic navíc, nic si nemůže zasloužit. Odtud hrozí oné lodi, která představuje církev největší nebezpečí. Však také v dnešním příběhu čteme, že loďka byla té vody, která je symbolem zla, skoro plná. V dnešní době je to zvlášť závažné, protože církev dnes u nás už není obrovský zaoceánský parník, jako spíše malinká, křehká jachta, či spíše člun. Ani ti její kormidelníci nejsou nijak dokonalí. Je nutné, aby si to uvědomovali.

Církev má totiž jednoho lodivoda, kapitána, kterému jsou všichni ostatní podřízeni. Je jím samotný Ježíš Kristus. V tomto biblickém oddíle čteme o tom, že Ježíš spal. Ježíš uprostřed bouře spí. Autor evangelia jakoby reagoval na aktuální situaci svých souvěrců. V té době přicházejí první pronásledování. Stále další a další lidé z církve odcházejí, protože onen slibovaný druhý příchod Kristův se nekoná. Nepotopí snad tyto rozbouřené vlny onu zatím maličkou a křehkou lodičku církve, která se teprve nedávno vydala na cestu?

V nouzi nejvyšší učedníci volali k Ježíši: „ Pane zachraň nás, hyneme!“ On se vzbudil, utišil bouři i moře a vyčítal učedníkům malověrnost.

I nám se může zdát, že je náš Pán daleko, že církev zaniká, že ji vlny doby, bouře vnitřních nesouladů potopí. Může se nám také zdát, že bouře probíhající v našem životě nás udolají.

V takovéto situaci je nutno volat k našemu Pánu. Bůh dokáže uklidnit bouře v našem nitru, jeho Duch uklidňuje bouře vzájemných nesvorností a sporů. Dá nám klid, moudrost a sílu proto, abychom mohli životem plout dál.

Další rozměr tohoto příběhu je náš osobní život. Zdravý vztah s Bohem nám může umožnit uvědomit si, že vše kolem nás má na nás jen takovou moc, jakou tomu dáme. Bůh nás učí žít v přítomnosti. Oněmi bouřemi, které často na nás útočí, bývají vzpomínky na to, co se mi stalo, strach z toho, co mě třeba čeká v budoucnosti. Bojíme se, jestli dostojíme nárokům, které na nás kladou ostatní lidé. Budu úspěšný? Stojí druzí o mě? Tomu všemu, co na nás útočí, jako ty vlny se můžeme vyhnout, pokud se budeme učit žít v přítomném okamžiku, jej plně prožívat ve vědomí, že milující Bůh je stále s námi, doprovází nás a stojí o nás, chce nám dát sílu a moudrost pro to, abychom se vyrovnali se vším, co nás v životě potkává.

A to, co platí v životě jednotlivce, má platit i obecně ve společenství církve. Jsme tu, abychom se především utvrzovali, povzbuzovali v poznání krásných, nesamozřejmých darů života. A ve vědomí radosti a vděčnosti se snažili nenechat se ovládnout tím, co nás spoutává, zotročuje, čím ubližujeme sobě samému i lidem kolem nás.

Vyslechněme tedy výzvy Ježíšovy: Vaše srdce ať se nechvěje úzkostí! Věříte v Boha, věřte i ve mne.

Autor: Marek Ryšánek | neděle 20.6.2021 13:24 | karma článku: 5,73 | přečteno: 211x

Marek Ryšánek

Učedníci jdou rybařit - povelikonoční návrat do všedních dnů.

V dnešním příběhu z evangelia se setkáváme s učedníky, kteří po prožitých dramatických událostech se zkoušejí znova vrátit do života. Hlavně začít něco dělat. Ono už to nějak dál půjde, směr se nakonec najde.

16.4.2024 v 23:38 | Karma: 6,80 | Přečteno: 226x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Kristus vstupuje zavřenýmy dveřmi - Druhá neděle velikonoční.

Ježíš byl ukřižován a byl pohřben. Ale v neděli ráno byl hrob nalezen prázdný. Ježíšovo tělo je pryč. Prý byl vzkříšen. Tomu ale nikdo nevěří. Je neděle večer, dva dny po pátku, kdy Ježíš zemřel.

10.4.2024 v 18:16 | Karma: 7,44 | Přečteno: 294x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma: 6,49 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Vztah s Bohem - Obchod nebo svoboda?

žijeme ve společnosti, kde jsou víra a náboženství považovány za něco, co člověka zotročuje a brání mu v rozvoji jeho osobnosti. Kazatelé a faráři jsou považováni za tmáře, kteří pletou lidem hlavy.

6.3.2024 v 20:03 | Karma: 6,70 | Přečteno: 284x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

První neděle postní - svoboda od zvířat v nás.

vstoupili jsme do postního období. V něm si připomínáme, jaké zápasy náš život doprovázejí, pokud chceme, aby byl plodný a naplněný.Půst se dá definovat jako zřeknutí se čehokoliv, co je v mém životě postradatelné, zbytečné...

19.2.2024 v 19:13 | Karma: 7,22 | Přečteno: 235x | Diskuse| Poezie a próza

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Trvalo to měsíc. Baltimore otevřel kanál pro lodě uvězněné po zřícení mostu

25. dubna 2024  19:34

Měsíc po zřícení přístavního mostu proplula nově otevřeným plavebním kanálem v Baltimoru první loď....

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

Potulný kazatel, který je vděčný za každý aktivně prožitý den, snaží se dávat formám obsah, hledat cestu k smysluplnému životu.