Vztah s Bohem - Obchod nebo svoboda?

žijeme ve společnosti, kde jsou víra a náboženství považovány za něco, co člověka zotročuje a brání mu v rozvoji jeho osobnosti. Kazatelé a faráři jsou považováni za tmáře, kteří pletou lidem hlavy.

                                                      Kázání na 3. března 2024

 

Biblická čtení: Exodus 20, 1-17                                                                  Jan 2, 13-22

 

Biblická čtení je možno si přečíst na www.biblenet.cz

 

Žijeme ve společnosti, kde jsou víra a náboženství považovány za něco, co člověka zotročuje a brání mu v rozvoji jeho osobnosti. Kazatelé a faráři jsou považováni za tmáře, kteří pletou lidem hlavy. Jsou spolu s politiky a uklízečkami na posledních stupních popularity profesí. I etablované církve jsou považovány za totalitní organizace, které chtějí své členy ovládat a zneužívat. Vzpomínám si , že když jsem jednou měl učit jednoho chlapce němčinu, jeho otec se proti tomu postavil se zdůvodněním, že si nepřeje, aby se jeho syn jakýmkoli způsobem setkával s vírou a náboženstvím. Proč mají lidé kolem nás takový postoj? Je to oprávněné? Slyšíme varování před tím, že v našem okolí působí různé sekty, které jsou totalitními, nesnášenlivými organizacemi. Vím o případech, kdy členství v nějaké náboženské organizaci rozvrátilo rodiny. Náboženství, i křesťanství bylo a je zneužíváno mocnými tohoto světa k různým, velice sobeckým cílům. Celé dějiny nám vyprávějí, jak se mocenské, politické zájmy maskovali za náboženství. Jednou jsem slyšel větu, že zlo, se nejlépe koná z náboženských pohnutek. Teprve poměrně nedávno spolu církve začali ekumenicky spolupracovat.

Aby se mínění lidí kolem nás změnilo, je opravdu důležité zkoumat, jaké jsou pohnutky nás křesťanů ke zbožnosti. Je důležité, kdo a z jakých pohnutek vykládá Písmo svaté. Jestli jej vykládá opravdu v souvislosti s dobou a účelem vzniku. Je nutno lidem kolem nás neustále opakovat, že skutečným cílem zvěsti Písma svatého je něco naprosto opačného než svázanost pravidly, závislost, strach. Můžeme si to znázornit i na dnešním prvním čtení Písma svatého. Je to text Desatera Božích přikázání. Bohužel se zapomíná na to, že pro pochopení jeho zvěsti je potřeba jej citovat i s jeho úvodem. Bůh se tam představuje jako ten, který vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Bůh, ve kterého věříme je tedy Bohem, který vyvádí z otroctví, z nesvobody. A celé desatero je někdy nazýváno jako směrovky ke svobodě. V jednom německém překladu je nadepsáno velmi příhodně jako deset velkých svobod. Slovesný tvar, který je zde použit, není rozkazovací způsob. Spíše se zde jedná o to, že takové jednání je vyloučeno. Významný český starozákonní vědec, profesor Jan Heller, navrhoval znění: „ Jsi svobodný, tak přece bys … neměl jiných Bohů, nesmilnil, nezabíjel.

Věříme ve skutečného, živého Boha. On je hlubinou bytí, tím, kdo nese, zakládá realitu světa a vesmíru. V něm žijeme, pohybujeme se a jsme, říká apoštol Pavel na areopagu v Athénách. Potom tedy nelze než nemít jiného Boha, protože lidmi vymyšlení Bohové nás odvádějí z poznání reality takové, jaká je. Pro poznání Boha, který je hlubinou bytí je potřeba si jej nijak nezpodobňovat. Dá se říci, že Bible se v této souvislosti dá nazvat knihou ateistickou, protože vylučuje existenci jiných Bohů, než je samotný Bůh stvořitel.

Když se Mojžíš ptá Boha v knize Exodus na jméno, nedozví se jej. Bůh se mu odmítá představit. V té době znát něčí jméno znamenalo mít možnost toho druhého ovládat. Ne, Boha nelze pochopit, nelze je ovládnout. Dokonce ani o něm nelze dost dobře mluvit. S Bohem lze pouze být. Být a žasnout nad tím, jak nás obdarovává. A to jeho jméno, kterým se představuje Mojžíšovi znamená také – Budu tady pro vás. A veškerá zobrazení, spojení se stvořením nám v tomto dobrodružství, kterým je následování stvořitele, zabraňují.

 O tom, jak škodí víře v Boha zneužívání Božího jména z mocenských důvodů jsem už tady mluvil.  Kdykoli je víra v Boha, církev, zneužívána k mocenským účelům, vede to v delším časovém horizontu k úpadku církve, ztrátě její věrohodnosti.

Je potřeba mít i čas vyměřený odpočinku, abychom se zamysleli nad tím, jestli se na místo Boží v našem životě nechce dostat něco jiného. Jak říká Martin Luther - co je v životě člověka na prvním místě, to je jeho Bůh. Je potřeba ctít své předky, rodiče, protože nás to ochrání před opakování starých omylů.

Co je důležité a co je zvěstí druhé části Desatera, je to, abychom se vyvarovali nenávisti – Ježíš i na to vztahuje přikázání o zabití. Je neuvěřitelné, jak člověka spoutává, ničí vzpomínání na to, co jsem udělal já sám špatného a na to co mi udělali druzí. Odpuštění není něco, co nám Bůh přikazuje. Je to existenční nutnost. O svobodu nás tak moc připravuje dychtění a lpění. A současná konzumní společnost nás v tom programově podporuje.

Nevaž se na zaběhané představy o Bohu, aby ses mohl nechat neustále překvapovat dalším a dalšími stránkami Boží milosti a lásky, žil v realitě takové jaké je a ne v tom, co tě naučila společnost, výchova, sdělovací prostředky. Nedychti, nelpi, zbavuj se nenávisti a odpouštěj a dosáhneš svobody. Je potřeba lidem znova a znova vysvětlovat, že Desatero a vůbec Boží přikázání nejsou něčím, čím si chceme zasloužit Boží přízeň nebo spasení. Je to program k tomu, abychom naplňovali to úžasné bohatství, všechny dary, které nám Bůh dal. Pokud je nebudeme následovat, nepotrestá nás Bůh, ale my sami sebe. Dá se bez nadsázky říci, že největším trestem, který na nás může Bůh seslat je, když nám, obrazně řečeno, řekne – buď vůle tvá, dělej si co chceš, já se ti do tvého života proti tvojí vůli vměšovat nebudu.

 A v tomto duchu pokračuje i zvěst dnešního evangelijního oddílu. Ježíš vyhání z chrámu prodavače obětních zvířat. Chce tím dát najevo, že Boží přízeň si nemůžeme kupovat oběťmi. Z náboženství nelze dělat výnosný byznys . Nelze přes víru v Boha obírat a ožebračovat lidi. V Ježíši se zaběhané schéma náboženství převrací na ruby. Už to není tak, že lidé přinášejí oběti, aby se přiblížili k Bohu. Naopak – Bůh sám ve svém Synu přináší oběť, sestupuje do nejhlubších hlubin lidské bídy a utrpení, aby získal lidi pro sebe. V Desateru se mluví o tom, že nemáme Boha s ničím zpodobnit. Tady dokonce je zpochybněno i něco tak svatého jako chrám. Ježíš , když mluví o zboření chrámu a jeho vystavění, mluví o svém těle. A tak chrámem Božím se stává samo lidské tělo, to má být chrámem Ducha svatého. A tady se dostáváme k velmi důležitému poznatku. Vnější kult, plnění si náboženských povinností, příslušnost k instituci, to vše může být něčím, co na nitro člověka, na jeho myšlení nemusí mít vliv. Dokonce se tak může dít z pohnutek velice špatných, sobeckých, sebestředných. Ježíš nám očištěním chrámu a jeho ztotožněním s lidským tělem ukazuje, že v důvěře v Boží lásku, která nás přijímá takové jací jsme, máme také očišťovat své nitro od toho, abychom s Bohem obchodovali. Nesmíme jej zapojovat do naplňování vlastních sobeckých plánů. Tak vlastně nectíme Boha, ale na jeho místo stavíme sebe. U nás to má být jinak. Apoštol Pavel píše v dopise do Říma: Vybízím vás, bratří, pro Boží milosrdenství, abyste sami sebe přinášeli jako živou, svatou, Bohu milou oběť; to ať je vaše pravá bohoslužba.

 Chrám našeho těla a mysli má být otevřený, očištěný, aby sám Bůh nás mohl budovat měnit vést. Nemáme lpět ani na našem pochopení věrouky, věroučných článků. Jsou to jenom ukazatele k tajemství, která nás mají vést k plnějšímu a hlubšímu úžasu nad Boží velikostí, milostí a láskou. Můžeme tak mít daleko hlubší vnímavost pro všechny důvody k radosti a vděčnosti kolem nás. Zbavme se lpění na našich představách, našich plánech. Bohu obětujme sami sebe při vědomí, že on sestoupil tak hluboko jak jen mohl. Ježíš byl obětován, zemřel na kříži, sám sebe zmařil. Potom však povstal k nepomíjejícímu životu. A tak se naše svoboda , kterou pro nás Bůh chce, rozšiřuje i od svobody od sebe sama, svobody od strachu ze smrti. Kříž, obětování sebe sama jako nástroje Boží lásky je i programem pro nás. Bůh sám potom může konat. Tak jako vzkřísil Ježíše k nepomíjitelnému životu, může proměnit i náš život, aby směřoval k tomu, co přináší trvalé dobro. Hlavní je účinná láska k bližnímu. „Jedni druhých břemena neste, tak naplníte zákon Kristův“ , píše apoštol Pavel v listu  Galatským.  A tak se koná pravá bohoslužba – tedy dělat to, co je potřeba, pro toho, kdo to potřebuje, tehdy, kdy to potřebuje. K tomuto může být ona bohoslužba v neděli v kostele pouhou přípravou.

Bůh nás nejlépe zná, je nám bližší než my sami sobě. Ví nejlépe, co je pro nás dobré. Kdo ztratí svůj život pro mne, ten jej nalezne, říká Ježíš. Je známo, že Bůh učinil velké věci s těmi, kteří k němu přišli s otevřeností, prázdnýma rukama.

Amen

Autor: Marek Ryšánek | středa 6.3.2024 20:03 | karma článku: 6,70 | přečteno: 284x
  • Další články autora

Marek Ryšánek

Učedníci jdou rybařit - povelikonoční návrat do všedních dnů.

V dnešním příběhu z evangelia se setkáváme s učedníky, kteří po prožitých dramatických událostech se zkoušejí znova vrátit do života. Hlavně začít něco dělat. Ono už to nějak dál půjde, směr se nakonec najde.

16.4.2024 v 23:38 | Karma: 6,80 | Přečteno: 226x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Kristus vstupuje zavřenýmy dveřmi - Druhá neděle velikonoční.

Ježíš byl ukřižován a byl pohřben. Ale v neděli ráno byl hrob nalezen prázdný. Ježíšovo tělo je pryč. Prý byl vzkříšen. Tomu ale nikdo nevěří. Je neděle večer, dva dny po pátku, kdy Ježíš zemřel.

10.4.2024 v 18:16 | Karma: 7,44 | Přečteno: 294x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma: 6,49 | Přečteno: 244x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

První neděle postní - svoboda od zvířat v nás.

vstoupili jsme do postního období. V něm si připomínáme, jaké zápasy náš život doprovázejí, pokud chceme, aby byl plodný a naplněný.Půst se dá definovat jako zřeknutí se čehokoliv, co je v mém životě postradatelné, zbytečné...

19.2.2024 v 19:13 | Karma: 7,22 | Přečteno: 235x | Diskuse| Poezie a próza

Marek Ryšánek

Odkud byla Ježíšova moc? Boj s démony v nás.

V dnešním evangelijním čtení jsme slyšeli o tom, že Ježíš vešel do synagogy v Kafarnau. A lidé žasnou. Tento vlastně ještě mladý muž, syn tesařův, učí jako ten, kdo má moc.

29.1.2024 v 18:48 | Karma: 10,48 | Přečteno: 444x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

  • Počet článků 251
  • Celková karma 7,52
  • Průměrná čtenost 285x
Potulný kazatel, který je vděčný za každý aktivně prožitý den, snaží se dávat formám obsah, hledat cestu k smysluplnému životu.

Otec 5 dětí.

Seznam rubrik