Za co mě Pán Bůh trestá?

26. 11. 2014 22:20:47
určitě jste někdy slyšeli povzdech: „ Za co mě Pán Bůh trestá?“ Je to pozůstatek minulých dob. Tehdy většina lidí u nás věřila v Boha. A když se jim něco zlého přihodilo, často v tom viděli Boží tresty. Nemusíme se ale vracet tak daleko do minulosti. I povodně z let 1997 a 2002 se snažily mnohé křesťanské skupiny vykládat jako Boží trest za spáchané hříchy. Docela otřesný byl případ, kdy jeden vysoký činitel náboženství, které tady nechci jmenovat, se vyjádřil v tom smyslu, že zavraždění šesti miliónů židů za druhé světové války je trestem za jejich hříchy v minulých životech. Pokud v současnosti s nějakým člověkem diskutuji o existenci Boží, velice často narazím na názor, že kdyby byl Bůh, nebylo by tolik utrpení.
Kázání na 28. 9. 2014 Biblická čtení: Ezechiel 18,1. 29-32; Filipským 2, 1 – 13; Matouš 21, 23-32 Sestry a bratři, určitě jste někdy slyšeli povzdech: „ Za co mě Pán Bůh trestá?“ Je to pozůstatek minulých dob. Tehdy většina lidí u nás věřila v Boha. A když se jim něco zlého přihodilo, často v tom viděli Boží tresty. Nemusíme se ale vracet tak daleko do minulosti. I povodně z let 1997 a 2002 se snažily mnohé křesťanské skupiny vykládat jako Boží trest za spáchané hříchy. Docela otřesný byl případ, kdy jeden vysoký činitel náboženství, které tady nechci jmenovat, se vyjádřil v tom smyslu, že zavraždění šesti miliónů židů za druhé světové války je trestem za jejich hříchy v minulých životech. Pokud v současnosti s nějakým člověkem diskutuji o existenci Boží, velice často narazím na názor, že kdyby byl Bůh, nebylo by tolik utrpení. Je takový obraz Boha reálný? Lze takto opravdu vysvětlovat existenci utrpení? Nad tímto se zamýšleli i židovští přesídlenci v Jeruzalémě a jejich potomci. Ono zvláštní přísloví: „ Otcové jedli nezralé hrozny a synům trnou zuby“ z dnešního starozákonního oddílu, je výrazem toho, že židé nepřijímají, že by měli nést Boží trest za viny svých předků. Není to jejich odpovědnost. Tak proč je Bůh trestá? Proč se jim daří tak zle? Názoru, že Bůh trestá děti za viny jejich rodičů, odpovídá i znění desatera, kde se praví: „Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí.“ Zní to jako kádrová politika komunistů, kteří se také mstili na dětech svých odpůrců tím, že je nenechali studovat a nepřipouštěli je do určitých povolání. Avšak o tom, že u Boha převládá milosrdenství nad soudem, svědčí druhá část onoho citátu, kde se praví: „ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají.“ Zvláštní výklad k této části desatera vyslovil můj učitel Jan Nohavica. Podle něj slova o třetím až čtvrtém pokolení těch, na kterých se Hospodin mstí, vyjadřují zkušenost, že když se v jedné generaci něco pokazí, dojde k vykolejení z norem Božích přikázání, pak to trvá několik generací, než se následky podaří odstranit. Sám Bůh se vyjadřuje proti názoru, že by byl trestající soudce. Mluví k přesídlencům skrze proroka Ezechiela slovy, která jsou v určitém napětí se zněním slov desatera o stíhání vin otců na dětech. Nejprve sděluje, že obraz Boha, jak jej vyjadřuje přísloví o nezralých hroznech je mylný. Říká: „Hle, mně patří všechny duše; jak duše otcova, tak duše synova jsou mé. Zemře ta duše, která hřeší.“ Tedy ne nesení vin dětí za rodiče. Každý je zodpovědný sám za sebe. Bůh upozorňuje, že představy lidu o něm jsou mylné: „Vy však říkáte: »Cesta Panovníkova není správná. « Nuže, slyšte, dome izraelský: Má cesta že není správná? Nejsou to vaše cesty, jež nejsou správné?“ Bůh dále upozorňuje na odpovědnost, kterou má každý za svůj život, za svůj osud: „Když se spravedlivý odvrátí od své spravedlnosti a dopouští se bezpráví, umře za to; zemře pro své bezpráví, jehož se dopouštěl. Když se však svévolník odvrátí od své zvůle, jíž se dopouštěl, a jedná podle práva a spravedlnosti, zachová svou duši při životě. Prohlédl totiž a odvrátil se ode všech svých nevěrností, jichž se dopouštěl; jistě bude žít, nezemře.“ V jiné části našeho dnešního oddílu také Bůh sděluje, že si nelibuje v trestech. Ve Starém zákoně, kterému bývá někdy vytýkána tvrdost, slyšíme tóny, které vyjadřují velikou lásku trpělivost a které rozhodně v rozhovoru starozákonních svědků nejsou ojedinělé: „Což si libuji v smrti svévolníka? Je výrok Panovníka Hospodina. Zdalipak nechci, aby se odvrátil od svých cest a byl živ?“ Bůh ukazuje židovským přesídlencům, že především oni sami jsou odpovědni za to, jak žijí. Ano nesou na svých bedrech následky minulých selhání svých předků. Není to ale Bůh, který je tak trestá. Naopak, on o jejich situaci ví. Nabízí jim prostředky k tomu, aby se jim dařilo lépe. Vyzývá je: „Obraťte se a odvraťte se ode všech svých nevěrností a vaše nepravost vám nebude k pádu. Odhoďte od sebe všechny nevěrnosti, jichž jste se dopouštěli, a obnovte své srdce a svého ducha. Proč byste měli zemřít, dome izraelský?“ Zemřít, to neznamená jen přijít o život. Zemřít můžeme i obrazně tak, že nežijeme plným životem, ale jen přežíváme, vegetujeme. Do takového stavu člověka může dovést hřích. Tak jako židovští přesídlenci, tak i každý z nás si nese na svých bedrech zátěž zděděnou po minulých generacích. Je to vliv špatné výchovy, rodinných konfliktů. Každý z nás je ovlivněn dějinami – vlivem válek, komunismu. Nelze to připisovat Bohu. Jsou to nejčastěji následky lidské svévole. Záleží však na každém z nás, jak se zachováme. Můžeme na komplex následků špatných činů minulých generací nabalovat svoje vlastní. Nebo můžeme ten řetěz rozetnout a vyjít jiným směrem, nedat se formovat osudem a prostředím. K tomu nám chce Bůh dát sílu a moudrost. I nás vyzývá: Obraťte se, s vaším životem lze něco dělat. Nemusíte zemřít. Můžete skutečně žít, ne jen přežívat. Amen
Autor: Marek Ryšánek | středa 26.11.2014 22:20 | karma článku: 7.05 | přečteno: 520x

Další články blogera

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.92 | Přečteno: 125 | Diskuse

Marek Ryšánek

Vztah s Bohem - Obchod nebo svoboda?

žijeme ve společnosti, kde jsou víra a náboženství považovány za něco, co člověka zotročuje a brání mu v rozvoji jeho osobnosti. Kazatelé a faráři jsou považováni za tmáře, kteří pletou lidem hlavy.

6.3.2024 v 20:03 | Karma článku: 6.67 | Přečteno: 201 | Diskuse

Marek Ryšánek

První neděle postní - svoboda od zvířat v nás.

vstoupili jsme do postního období. V něm si připomínáme, jaké zápasy náš život doprovázejí, pokud chceme, aby byl plodný a naplněný.Půst se dá definovat jako zřeknutí se čehokoliv, co je v mém životě postradatelné, zbytečné...

19.2.2024 v 19:13 | Karma článku: 6.42 | Přečteno: 161 | Diskuse

Marek Ryšánek

Odkud byla Ježíšova moc? Boj s démony v nás.

V dnešním evangelijním čtení jsme slyšeli o tom, že Ježíš vešel do synagogy v Kafarnau. A lidé žasnou. Tento vlastně ještě mladý muž, syn tesařův, učí jako ten, kdo má moc.

29.1.2024 v 18:48 | Karma článku: 10.48 | Přečteno: 372 | Diskuse

Další články z rubriky Poezie a próza

Miroslav Pavlíček

O fotbalových legendách, paní Štěpánkové a pomíjivosti

Kdybych se narodil před sto lety... No, abych řekl pravdu, někdy mám pocit, že se tak opravdu stalo.

27.3.2024 v 12:58 | Karma článku: 13.91 | Přečteno: 190 | Diskuse

Iva Marková

Ženy

....................................................................................................

26.3.2024 v 22:53 | Karma článku: 9.51 | Přečteno: 196 | Diskuse

Marek Ryšánek

Způsobem bytí byl roven Bohu - Květná neděle.

Lidské dějiny jsou plné příkladů nejrůznějších vládců a vůdců. Ti ovládáni ctižádostí rozpoutávali války, štvali lidi proti sobě. Mysleli, že jim to přinese štěstí, věčnou slávu. Zůstali po nich statisíce, miliony mrtvých.

26.3.2024 v 20:23 | Karma článku: 4.92 | Přečteno: 125 | Diskuse

Jana Péťová

Fluktuace každodennosti

Fluktuace každodennosti - Proměnlivost. Nepředvídatelnost. Dynamika. Rozmanitost. Odlesky radosti překvapení a lásky. Nástrahy a výzvy.

26.3.2024 v 11:08 | Karma článku: 11.09 | Přečteno: 190 | Diskuse

Pavel Liprt

Narozeninová ženuška má

Narozeninový věk se přece u dámy neříká, to bych byl opravdu hrozný nešika, můžete však snadno vyčíst z této básně, že je mi s mojí ženou už mnoho let krásně.

26.3.2024 v 11:07 | Karma článku: 13.76 | Přečteno: 516 | Diskuse
Počet článků 249 Celková karma 7.12 Průměrná čtenost 286

Bývalý farář, který se snaží dávat formám obsah, hledat cestu k smysluplnému životu.

Otec 5 dětí.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...